Mar 14, 2009
Comments Off on Wanneer kun je grotere groepen bedienen bij een ICT cursus?

Wanneer kun je grotere groepen bedienen bij een ICT cursus?

Voor het cursustraject wilde ik uitzoeken hoe ik grotere groepen studenten zou kunnen bedienen bij ICT cursussen. Ik vroeg me stiekem af of het uberhaupt wel mogelijk was omdat het geven van praktische vaardigheden intensiever is dan het geven van een (hoor)college. In dit stuk probeer ik antwoord te geven op de vragen die bij mijn verkenning van het onderzoek zijn verrezen.

Ís het mogelijk om grotere groepen te bedienen?

Deze vraag werd door collega AW met “ja” beantwoord. Inmiddels durf ik hem zelf voorzichtig voor “ja-mits” te kiezen. Zoals in mijn vorige stukken te lezen valt heb ik de gemiddelde student inmiddels in twee groepen weten te verdelen, namelijk digitale autochtonen en digitale allochtonen. Deze twee groepen  verschillen nogal van elkaar op verschillende vlakken. Wat betreft de digitale autochtonen zouden volgens mij wel grotere groepsgroottes gerealiseerd kunnen worden, maar wat betreft digitale allochtonen niet.

Digitale allochtonen hebben ten opzichte van digitale autochtonen maar ook ten opzichte van elkaar, té grote niveauverschillen en hebben erg veel begeleiding nodig bij het aanleren van nieuwe computervaardigheden. Een digitale allochtoon heeft over het algemeen meer geduld en ook interesse wanneer iets vanwege onbegrip nogmaals en op een andere manier dient te worden uitgelegd om het voor iedereen begrijpelijk te maken.

Digitale autochtonen zijn heel goed instaat snel nieuwe vaardigheden aan te leren. Doordat ze heel bekwaam zijn in het (algemene) gebruik van de computer, proberen ze nieuwe dingen snel met succes uit en zien samenhang met bepaalde handelingen in andere programma’s.

Kan een groepsgrootte van 25 personen worden gerealiseerd?

Als het alleen autochtone studenten betreft, dan ben ik overtuigd van ‘ja’. Ik heb dit helaas nog niet uit kunnen proberen. Ten eerste ligt dit hem aan de actuele populariteit van ICT-cursussen. In periode 2 en 3 is er altijd véél minder inschrijving voor ict cursussen en is het zelfs al moeilijk een klas met slechts 15 personen te vullen. Ook zijn er op dit moment geen goede ruimtes beschikbaar die de les voor een groep van dergelijke grootte kunnen faciliteren.

Ethische issues

Ik zit met een stukje ethiek in mijn maag. Ik vraag mij af of het kunt verkopen om zowel cursussen voor digitale autochtonen als cursussen voor digitale allochtonen aan te bieden. Ten eerste ligt dit natuurlijk aan de (mijn) benaming van deze twee groepen op dit moment. Autochtoon en vooral Allochtoon als woord heeft maatschappelijk gezien nogal een zware lading, terwijl dat niet zo is bedoeld. Daarnaast zullen veel digitale allochtonen misschien niet willen toegeven dat ze eigenlijk digitaal allochtoon zijn.

Praktische issues

Ik vraag mij af hoe deze oplossing praktisch kan worden gerealiseerd. Zoals ik zonet al schreef, zullen studenten zichzelf wellicht onterecht in een andere groep plaatsen dan waar ze eigenlijk geschikt voor zijn. Ook zijn er op dit moment geen geschikte lokalen met een goede indeling die audiovisueel behapbaar is voor een ICT cursus, maar dit zal op de nieuwe locatie wellicht verbeterd zijn.

Sociale issues

Ondanks dat ik de verschillen tussen digitale autochtonen en digitale allochtonen hier en daar extreem heb neergezet is het leuke van het volgen van een cursus bij het Learningcentre juist dat je met studenten van hele andere opleidingen en leeftijdscategorieën in een klas zit. Wanneer een tweedeling in digitale autochtonen en digitale allochtonen zou plaatsvinden, zal het sociale aspect drastisch veranderen.

Conclusie

Cursussen voor digitale autochtonen aanbieden en cursussen voor digitale allochtonen aanbieden lijkt (op dit moment) geen optie. Om vooral digitale autochtonen meer tegemoet te komen zou de invoering van een diagnostische toets in combinatie met ict-werkplaats-achtig onderwijs kunnen worden overwogen. Digitale autochtonen komen op de werkplaats langs voor de onderdelen die hen nog niet duidelijk zijn.

De bestaande cursussen blijven gewoon gehandhaafd, en worden nog iets meer op digitale allochtonen toegespitst. Mocht een digitale autochtoon na een diagnostische toets toch concluderen dat er nog téveel qua vaardigheden ontbreekt, dan is het volgen van een cursus samen met digitale allochtonen denk ik niet zo’n groot probleem meer.

Het aantal lessen en lesduur per ict onderdeel kan wat mij betreft gewoon gehandhaafd blijven.

Wanneer bovenstaande wordt geimplementeerd wordt er een compromis voor het gewenste rendement van ict cursussen gerealiseerd. Alleen studenten die écht intensieve begeleiding nodig hebben volgen nog een cursus, andere studenten hebben bij wijze van spreken genoeg aan slechts 20 minuten begeleiding of nog minder. Tijdens de ict-werkplaats kunnen grote groepen studenten chronologisch worden bediend.

Gerelateerde artikelen:

Comments are closed.